1/1

Korak ka bezbednijoj unutrasnjoj plovidbi

, 30. maj 2017

Evropska unija, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastukture i Direkcija za vodne puteve su započeli projekat „AtoNs” u julu 2016. godine. Projekat „AtoNs”se sprovodi kroz tri ugovora: Tehničku pomoć i nadzor, Nabavku i ugradnju opreme i Integraciju sistema za nadzor plovidbe. Projekat se oslanja na već razvijenu RIS infrastrukturu (posebno na Sistem automatske identifikacije), podstičući njenu dalju upotrebu kroz integraciju nadzora i unapređenog upravljanja nad sistemom obeležavanja vodnih puteva kao i kroz video nadzor deonica od posebnog značaja.
Sprovođenje projekta je započelo u julu 2016, a završetak projekta je predviđen za novembar 2018. godine. Projekat se sprovodi kroz decentralizovan sistem upravljanja EU fondovima, uključujući Ministarstvo finansija (kao ugovaračko telo), Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture (kao krajnjeg korisnika) i MGSI – Direkciju za vodne puteve (kao krajnjeg primaoca). Implementacija ovog projekta je u skladu sa Strategijom razvoja vodnog saobraćaja u Republici Srbiji za period 2015 – 2025, kao i sa međunarodnim pravnim okvirom, uključujući smernice Evropske komisije i preporuke Dunavske komisije. Implementaciju ugovora za tehničku pomoć i nadzor, čija ukupna vrednost iznosi €749.600,00, izvršuju RGO komunikacije d.o.o. i KIOS a.s.
Projekat „AtoNs” ima veoma važnu ulogu za unutrašnji vodni transport na reci Dunav, koji je veoma internacionalizovan i gde blizu 80% obima prevezenog tereta predstavljaju izvoz, uvoz ili tranzit. Ovakav nivo internacionalizacije objedinjuje potrebu za razvojem i primenom međunarodnih standarda u infrastrukturi, opremi i korisničkim uslugama, kao preduslov za bezbedan i slobodan unutrašnji vodni transport.
U Republici Srbiji tokom poslednje decenije, posebna pažnja je posvećena primeni informacionih i komunikacionih tehnologija, u cilju podizanja zainteresovanosti za unutrašnji vodni transport i jačanju konkurentske pozicije na međunarodnom transportnom tržištu. Kao rezultat, standardizovani Rečni informacioni servisi (RIS) su razvijeni širom Evrope, uključujući i reku Dunav. U Srbiji, RIS je implementiran uz podršku Evropske unije na rekama Dunav i Sava, u periodu 2009 – 2013. godine, a njihova obavezna primena je započeta u 2014. godini. Pored plovila državnih institucija, Rečne informacione servise u Srbiji koristi i Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture (Lučke kapetanije, Inspekcija unutrašnjeg vodnog transporta, Ministarstvo unutrašnjih poslova (Rečna policija, Granična policija, Sektor za vanredne situacije), Ministarstvo finansija (Uprava carina), operateri brodskih prevodnica (Đerdap I i Đerdap II), Agencija za upravljanje lukama, Javne vodoprivredna preduzeća i dr.
Rečni informacioni servisi (RIS) predstavljaju moderan sistem upravljanja saobraćajem, koji unapređuje elektronsku razmenu podataka između plovila i obalskih korisnika u realnom vremenu. RIS predstavlja međunarodnu standardizovanu informacionu i komunikacionu platformu koja doprinosi bezbednosti plovidbe, poboljšavajući logističke procese i štiteći životnu sredinu, uz otvorenost za interkonekcije sa ostalim vidovima saobraćaja. Glavna ideja je da svi brodovi, sa standardizovanom opremom i softverom, bez obzira na zastavu, mogu da upotrebljavaju i imaju koristi od istih informacionih i komunikacionih usluga na svim unutrašnjim vodnim putevima. Pružanje ažurnih informacija u realnom vremenu kroz standardizovan servis doprinosi stvaranju perspektivnog okruženja za bolje korišćenje poslovnog potencijala dunavskog unutrašnjeg transporta.
Projekat „AtoNs” predstavljen je u Beogradu u okviru trećeg dana Evropske RIS nedelje (European RIS Week), koja je organizovana u Beogradu, po prvi put van zemalja članica Evropske unije, što predstavlja veliku čast za Republiku Srbiju i MGSI - Direkcija za vodne puteve, kao nacionalnog RIS operatera.

Print
 
 
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31