1/2

EУ подршка даљем унапређењу система јавних набавки у Србији

, 17 јун 2021

Како би се унапредио и успоставио ефикасан и поуздан систем јавних набавки у Републици Србији фокус пројекта „Подршка даљем унапређењу система јавних набавки у Србији“, који финансира Европска унија у износу од 3.256.830 ЕУР, био је на:
 развијању новог модерног законодавног оквира усклађеног са директивама ЕУ,
 успостављању новог Портала јавних набавки, платформе за потпуну електронску комуникацију у јавним набавкама која је у целини укинула досадашњи „папирни“ начин спровођења јавних набавки,
 јачању капацитета Канцеларије за јавне набавке за управљање системом јавних набавки и осталих институција надлежних за област јавних набавки,
 јачању капацитета наручилаца за правилну и доследну примену правила јавних набавки и понуђача за транспарентнији приступ тржишту јавних набавки и јефтиније и једноставније учешће у јавним набавкама.
Директорка Канцеларије за јавне набавке, Сандра Дамчевић, истиче да је Канцеларија као директни корисник пројекта „Подршка даљем унапређењу система јавних набавки у Србији“, изузетно задовољна оствареним резултатима. Увођењем нове електронске платформе за спровођење поступака јавних набавки и усклађивањем законодавног оквира са правним тековинама Европске уније унапређен је и модернизован систем јавних набавки у Србији.
Она је нагласила да је Република Србија добила унапређен и далеко савременији, ефикаснији и транспарентнији систем јавних набавки у складу са директивама и стандардима који важе у Европској унији.
Пројекат је пружио стручну и техничку помоћ Канцеларији за јавне набавке у креирању новог правног оквира за јавне набавке усклађеног са пакетом нових ЕУ Директива из области јавних набавки из 2014. године. Резултат се огледа у доношењу новог Закона о јавним набавкама чија примена је почела од 1. јула 2020. године и низа подзаконских аката потребних за његову примену.
Новим Законом успостављено је транспарентније и конкурентније окружење у јавним набавкама које привредним субјектима олакшава да учествују у поступцима јавних набавки. Конкуренција посебно води ка смањењу цена/трошкова, бољем квалитету добара, услуга и радова и може послужити као важан покретач иновација. Многа правила и захтеви су поједностављени, флексибилнији и мање бирократски захтевни.
Најважнија реформа у јавним набавкама коју је подржао овај Пројекат је дигитализација јавних набавки увођењем новог Портала јавних набавки који се користи од 1. јула 2020. године. Нови Портал драстично је смањио коришћење папира у јавним набавкама како са аспекта наручиоца, тако и понуђача. За потребе подношења понуде као и јавног отварања понуда физичко присуство учесника више није потребно што је значајно смањило трошкове привредних субјеката, а електронске набавке су се показале нарочито добрим решењем с обзиром на ситуацију узроковану пандемијом ЦОВИД-19 када физичко окупљање није дозвољено или препоручено. Нови Портал јавних набавки омогућио је наручиоцима и понуђачима стандардизацију и аутоматизацију процеса јавних набавки чиме је увелико смањена могућност грешака и неправилности у јавним набавкама. Након спроведене анкете међу корисницима новог Портала, више од 80 % корисника оценило је да је нови Портал олакшао примену новог Закона о јавним набавкама и учешће у поступцима, а више од 77 % њих оценило је да је могућност грешке у поступцима јавних набавки са применом новог Портала сведена на минимум .
Тим експерата Пројекта је заједно са Канцеларијом за јавне набавке организовао и одржао више од 50 радионица, семинара, вебинара, конференција и округлих столова на којима је учествовало више од 3000 људи. На свим обукама фокус је био на практичној примени јавних набавки, а у сарадњи са Привредном комором Србије, пре почетка примене новог Закона и коришћења новог Портала, одржана је серија практичних радионица широм Србије. На радионицама су учесници директно на демо верзији система Портала уз помоћ експерата Пројекта и службеника Канцеларије за јавне набавке могли да испробају основне функционалности новог Портала и на време се припреме за његово коришћење. Обуке о напреднијим функционалностима и модулима који су имплементирани на Порталу континуирано су организоване и након почетка примене Портала. Сви материјали са обука јавно су доступни на сајту пројекта и Канцеларије за јавне набавке, где се такође могу погледати све обуке одржане у онлајн формату.
Пројекат, у сарадњи са Канцеларијом за јавне набавке, је израдио више од 140 смерница, упутстава, анализа, модела, извештаја и видео туторијала о разним аспектима јавних набавки са нагласком на практичну примену Закона и Портала. Видео туторијали и остали онлајн доступни садржаји до сада су прегледани више од 85 000 пута.
Током спровођења овог Пројекта који је отпочео у јулу 2017. године систем јавних набавки у Србији је искорачио у смеру модернизације и повећане транспарентности. Обезбеђена је одрживост резултата Пројекта и могућност њиховог дугорочног коришћења од стране веома великог броја корисника, како наручилаца и понуђача, тако и целокупне заинтересоване јавности. Такође је створена квалитетна основа и за даље активности, првенствено кроз наставак обука, израду додатних смерница према потребама идентификованим кроз праксу те изради нових функционалности и модула на Порталу јавних набавки у наредном периоду. Овај пројекат дао је значајан допринос обезбеђењу конкурентног окружења на тржишту како би се остварила најбоља вредност новца пореског обвезника, али и смањењу ризика од неправилности у јавним набавкама, а националним институцијама, и широј јавности ставио на располагање снажне алате за даљу борбу против корупције и нерегуларности у јавним набавкама.

 

Print
 
 
П У С Ч П С Н
  1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31